Rabu, 27 Mac 2013

10 Rumah Termahal Dan Termewah Di Dunia






Dibawah ini merupakan carta rumah termahal dan termewah di dunia.Mari kita lihat carta 10 rumah termahal di dunia.



  1. Antilla – $1,000,000,000





































Berada di tangga teratas ialah rumah milik Jutawan India Mukesh Ambani yang merupakan antara individu terkaya di dunia dan memegang beberapa jenama terkenal di dunia.Rumah atau layak digelar banggunan pencakar langit ini terletak di Mumbai dan mempunyai 27 tingkat dan memperuntukkan 6 tingkat daripada keseluruhan banggunan untuk tempat meletak kereta dan dilengkapi dengan jakuzi,gymnasium serta beberapa bilik tidur bilik mandi dan taman empat tingkat.
Rekaan banggunan berteraskan tradisi india yang dipanggil Vastu Shastra yang mempunyai ciri-ciri unik yang tersendiri.Setiap bilik di dalam banggunan ini juga dikatakan mempunyai corak dan ciri-ciri yang berbeza.



2. Villa Leopolda — $736 Million
































Dibina oleh RajaLeopold II dari Belgium pada tahun 1902 dan terletak di French Riviera, rumah ini dibeli oleh jutawan Rusia Prokhorov, mempunyai 27 bahagian, 19 bilik tidur, dan beliau mempunyai 50 tukang kebun sepenuh masa.


3) Fairfield Pond — $198 Million






















Rumah seluas 66,000 kaki persegi mempunyai basketball court, bilik bermain bowling, juga tab mandi bernilai $150,000. Merupakan rumah paling mahal di US.


4. The Hearst Mansion — $165 Million














Berada di Carta ke 4 - Rumah ini pernah digunakan dalam The Godfather, JFK menghabiskan bulan madu di sini. Dan ini adalah rumah paling mahal di Amerika Syarikat!
Ia mempunyai tiga kolam renang,kasino, 29 bilik tidur, pawagam dan Disco!


5. Franchuk Villa — $161 Million

















Victoria Villa, rumah 5 tingkat 10 bilik ini juga mempunyai kolam renang tertutup bawah tanah, bilik panik, dan bilik teater filem.Rumah ini berharga $ 161 juta.


6. The Pinnacle — $155 Million



















Dimiliki oleh Tim Blixseth, di Montana, rumah ini unik kerana ia mempunyai lif kerusi untuk terus ke ski-resort berhampiran rumahnya.Dan rumah ini mempunyai ciri ekslusif yang tersendiri.


7. The Manor — $150 Million




















Rumah ini agak menarik sekali dan telah menjadi bahan penyenaraian harta kediaman sebenar yang paling mahal milik Aaron Spelling, di Amerika Syarikat, menurut Wikifreakin' - pedia, ia berharga $ 150 juta.




















Rumah ini seluas 56.000 kaki persegi, mempunyai 123 bilik, sebuah gelanggang bowling, gelanggang ais dan kononnya seluruh sayap rumah dikhaskan untuk almari pakaian isterinya.


8. Fleur De Lys — 125 Million






















Walaupun dikategorikan sebagai rumah paling mahal di dunia, Fleur De Lys entah bagaimana jatuh pada nombor 8 nombor dalam senarai. Wow, pelik, kan? Nampak macam sumber kat Internet ni seolah2 berlaku kesilapan.
Fleur De Lys seluas 41.000 kaki persegi dan dilengkapi dengan 15 bilik tidur, tetapi nampaknya tiada bilik mandi.Memang agak pelik kerana rumah mewah ini langsung tidak mempunyai....pasti susah bila disaat kecemasan.


9. Silicon Valley Mansion — $100 Million





















Family home yang dilengkapi dengan 5 bilik tidur dan 9 bilik mandi, dan kolam dalaman dan luaran , menjadikan nya sangat mewah dan tercantik di Amerika Syarikat.Rumah ini juga kerap kali dijadikan kawasan Pengambaran oleh kerana keindahan lanskapnya.


10. Rybolovlev Estate – $95 Million



















Dan yang terakhir sekali ialah rumah agam yang terletak di pinggir pantai Miami. Rumah ini adalah rumah yang paling mahal di negara ini dan ia telah dimiliki oleh Donald Trump. Rumah agam 33.000 kaki persegi di pinggir pantai ini telah menjadi bahagian penting dalam prosiding perceraian, antara Donald Trump dan bekas isterinya Elena Rybolovlev.

















Rumah ini dilengkapi dengan 18 bilik tidur, 22 bilik mandi. Rumah ini pernah berharga $125 million sebelum jatuh kepada harga sekarang iaitu $ 95 million.




1 ulasan: